woensdag 14 maart 2012

Langhaartje/Longhair

 



De meesten in mijn directe omgeving weten hoe lang mijn haar is. En weten ook dat ik het vertroetel. Zeven jaar geleden kwam ik op het lumineuze idee dankzij een kennis om mijn haar maar eens te permanenten. Wijze les 1: neem dit soort adviezen niet aan en wijze les 2: permanent is evil. Zeer evil. Toen ik eenmaal de afspraak gemaakt had ben ik gaan zoeken naar manieren om mijn haar na het permanent zo goed mogelijk te verzorgen. Ik kwam al gauw op Longhair.be en las ik hoe slecht een permanent wel niet was. In het kort gezegd, de kans is 50/50 op slagen. Dus anders gezegd, of de krullen lukken en je zit met schade, of de krullen mislukken en je zit met schade. Maar eigenwijs als ik was heb ik het toch gedaan. Gelukkig lukte het :) en was ik in het bezit van een weelderige bos krullen. En dan, de hamvraag.... Houden of uitgroeien?
Op Longhair had ik de prachtige foto's gezien van de echte langhaartjes en dat lonkte naar me. Ging ik voor lang? Als in "extreem lang"? Lang haar op dit moment is al als het over je schouders komt, maar in deze wereld gingen de haartjes over de rug, over de heupen, over de billen en zelfs voorbij de knieën!
Ik besloot eerst maar eens de schade te beperken en te kijken hoe het effect zou zijn als ik mijn permanent liet uitgroeien.
In mijn eerste jaar als "langhaartje-to-be" startte ik met "bra-strap-length" oftwel BSL haar. Niet slecht. De punten brokkelden wel af van het permanent het eerste half jaar, maar het lukte me om wat winst te boeken en voorbij BSL te komen.
Dat betekende dus wel knippen, knippen, knippen. De dag dat ik een permanent had gekregen was ook meteen de laatste keer dat ik een stap in een kapperszaak gezet heb. Niet omdat ik een hekel aan ze had gekregen, nee, omdat ik Feye's self trim method leerde kennen. Mijn lief knipt(e) mijn haar!
Daarnaast leerde ik mijn haar vriendelijk behandelen. El Cheapo kammen van de Kruidvat? Alleen die van de Zenner waar handgezaagd op staat! Borstels? Evil! Haren kammen? Van beneden naar boven! Out of bed hair? Niet meer, dankzij een vlecht tijdens het slapen!
Dit scheelde al zo enorm veel.
Daarnaast was het de bedoeling mijn haar zoveel mogelijk vocht toe te dienen aan de hand van verschillende producten. De basis van haren wassen, conditioner gebruiken had ik wel onder de knie. Maar ik leerde ook dat een leave-in na het wassen gebruiken toch wel cruciaal was. Af en toe een likje olie was ook een must. Af en toe een verwennerijtje met een masker of kokosolie, dat had mijn haar nodig!
En dat was het einde van het punt dat als ik niet door mijn haar kwam omdat mijn punten te droog waren en dat ik dan naar de kapper ging. Het was gewoon niet nodig. Droog haar is niet automatisch knippen. Klitten betekent ook niet automatisch een kappersbezoek.
Ik begon ook te experimenteren met wat minder bekende haarverwennerijtjes:
-Conditioner only : ik verfoeide de siliconen en ging shampoos en conditioners gebruiken zonder siliconen. Deze methode is met alleen conditioner je haar "wassen". Er zitten namelijk in conditioner ook wat stoffen die ook in shampoos zitten. Dit is een zeer zachte methode van je haar wassen. De reden dat ik er mee stopte was dat het toch wel heul veul conditioner kostte
- Rhassoul/Ghassoul (wat voor link dit precies is weet ik niet maar wat info te vinden hier) Zeer zachte methode van wassen zei men. Mijn haar vond het niks. Plakkerig en droog. Exit rhassoul.
-Shampoo bars: dit heb ik een hele tijd gedaan. Deze mevrouw maakt de lekkerste zeepjes ooit en via haar kwam ik ook in aanraking met sheabutter. Een goddelijk goedje voor zeer droge huid maar ook heerlijk voor de haarpuntjes. De wasmethode met shampoo bars is gewoon schuim maken, in je haren smeren, goed uitspoelen en een (appel)azijn spoeling naspoelen. That's it. Dit heeft een hele tijd goed voor mij gewerkt. Helaas door de hormonen en de veranderingen na zwangerschap nummer 1 werkte het niet meer en ben ik gestopt.
Nu was ik mijn haar weer met afwisselend een normale shampoo (Garnier fructis zonder siliconen) en een superzachte shampoo (Urtekram) en dan na het wassen op de lengte een lekkere conditioner zoals Inecto of de roze Elvive (zonder siliconen ook). Goed uitspoelen, even een handdoek erom en dan een likje kokosolie.
Mijn haar is zacht en glanzend. Ik denk dat het niet meer te vergelijken is met hoe het was (voor het permanent) toen ik nog ondoordacht commerciële shampoos en conditioners gebruikte en het niet haarvriendelijk behandelde. Het is zoveel makkelijker te hanteren en daardoor is het ook makkelijker om het lang te laten groeien. Mensen denken altijd dat het Zo Enorm Moeilijk is om je haar lang te laten groeien maar dat is niet waar. Behandel het haarvriendelijk, verzorg het en steek het op. Dat is het succes recept.

Over opsteken komt nog een aparte blog, want dan gaan we naar een het luilekkerland van haartoys. O my. Haartoys :) En updo's! Wie zegt dat lang haar saai is?
Voor nu rest mij te zeggen: Ik ben er bijna, bijijijijijna bij classic



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx