vrijdag 6 december 2013

Leer Tunisch Haken: In Het Rond



De komende lessen gaan meer tutorials dan patronen worden omdat ik een meer een bepaalde techniek wil bespreken dan echt een patroon geef. Natuurlijk maak je ook iets met het tutorial, want anders heb je er ook niet veel aan ;)
Bij iedere tutorial zorg ik er voor dat je een printvriendelijk ebookje krijgt zodat je niet moeilijk hoeft te doen om deze post op te slaan of uit te printen!

Veel plezier, want deze les ga je voor het eerst met die leuke tweezijdige haaknaald werken! We gaan in het rond werken en je kunt deze tutorial gebruiken voor alles wat je kan verzinnen waar je een cilinder vorming projectje voor zou kunnen gebruiken. Een koffiemok cozy bijvoorbeeld, of polswarmers. Ik gebruik hier een glazen pot waar ik een cozy voor maak.

KLIK hier voor het printvriendelijke ebook!


Neem je tweezijdige haaknaald en een stekenmarkeerder. De stekenmarkeerder is echt een must.

 

Maak een ketting van lossen die zo lang is dat hij redelijk stevig om je voorwerp past. Niet te strak.

  

Sluit de ketting tot een ring met een halve vaste.


 

De lus op je haaknaald is nu de eerste steek van een ronde, markeer deze met de stekenmarkeerder.

 

Neem lussen op zoals je zou doen bij een algemene heengaande toer.

 

Neem zoveel lussen op je haak als lukt, niet te veel want anders merk je dat alles te strak gaat zitten.

Probeer nu goed op te letten...

 

Kijk goed naar de naald. Je werk zit aan de linkerkant.

 

Draai je naald, zodat je werk nu aan de rechterkant ligt.

 

Schuif je werk naar de linker haak van je naald.

 

Neem je tweede kleur of een tweede bal. Omdat we in een spiraal gaan haken hoef je geen losse te maken. Je gaat nu werken als een teruggaande toer. Dus maak een omslag en haal door twee lussen.


Zo dus. Herhaal dit tot je ongeveer 3 of 4 lussen op je naald over hebt.

 

Hier zijn de lussen er af gewerkt. Je wilt nu weer verder waar je gebleven was met je eerste kleur, dussss....

 

Draai je naald weer. Je werk ligt aan de rechterkant.

 

En schuif het werk weer naar de linkerkant. Nu ga je weer met je eerste kleur aan de gang om lussen op je naald te nemen.

 

En hier heb ik weer genoeg heengaande steken.

 

Ik draai mijn naald. 

 

Ik schuif het weer naar links en nu is de kant waar mijn gele garen aan hangt weer beschikbaar om mijn lussen als bij een teruggaande toer van mijn naald af te werken.

 

Ik stop bij drie steken

 

Ik draai hem weer om, schuif mijn werk op naar links en ben klaar om de laatste steken van mijn ronde op te nemen. Je ziet, mijn eerste steek is in de buurt.

 

Ik ga spiraalsgewijs haken, dus ik steek mijn naald zoals de Gewone Tunische steek (die ga ik hier gebruiken) achter de voorste verticale draad en maak een omslag en neem de lus op mijn naald. Dat is dus de eerste steek van mijn tweede ronde.

 

Hier is hij ietsje duidelijker. Nu moet ik mijn stekenmarkeerder verplaatsen naar de lus op mijn naald.

 

En daarna ga ik vrolijk verder met de GTS voor de tweede ronde.

 

Dit is hoe je werk er uit gaat zien. De kleur waar je als eerste mee gaat werken maakt de verticale draden en de tweede kleur zorgt voor de achtergrond.

Ga gewoon door zoals hierboven is beschreven. Neem je lussen op, draai je werk, werk je lussen er af aan de andere zijde. Herhaal dit tot je cozy lang genoeg is.

 

Neem de laatste steek op voor je stekenmarkeerder tijdens je heengaande toer. Draai je werk om en werk je lussen van je naald af tot je twee lussen over hebt.

 

Neem de draad waar je de teruggaande toer mee maakt en maak een omslag en haal ze door de laatste twee lussen. Knip de draad af op ongeveer 15 cm vanaf je werk.

 

Dit is je eindpunt nadat je de laatste twee lussen hebt afgewerkt.

 

Draai je werk om, nu ga je je werk afmaken met de eerste kleur/draad.

 

In de laatste ronde maak je halve vasten (net als een gewone afsluitende toer/ronde bij Tunisch haken) door je naald op de GTS manier in te steken. Herhaal dit voor alle steken.

 

Maak een halve vaste in de eerste steek van de laatste ronde en hecht de draad af.

 

Tadaa! Een cozy!

4 opmerkingen:

  1. Hier in omgeving kan ik geen tweezijdige haaknaald krijgen, waar heb jij deze weg en wat voor maat? Kan ik ergens het goedkoop online kopen?

    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Miranda,
      Deze naalden heb ik via Ebay gekocht (Susan Bates naalden zijn het) en na even Googlen (ik had tweezijdige tunische naald ingevoerd maar ik zou even zoeken op dubbelzijdige tunische naald) vond ik bijvoorbeeld deze: http://www.debondtbv.nl/_PB1?SAG_GC=K-SymfonieWood1&PN_=1

      Verwijderen
    2. Ik heb een paar gevonden, dank je wel voor je tips.

      Verwijderen
  2. Kan je dit makkelijker met een dubbelzijdige Tunische haaknaald met een touwtje ertussen kunnen doen?

    BeantwoordenVerwijderen

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx