vrijdag 20 december 2013

Leer Tunisch Haken: Meerderen en Minderen

Ik hoop dat jullie de cursus net zo leuk vinden als ik!! Nog 3 lessen te gaan :)
Alle vorige lessen kun je hier vinden!

In dit tutorial wil ik jullie laten zien hoe je kunt meerderen en minderen. Met deze technieken kun je je werk zo vormen dat je niet meer "vast" zit in rechthoeken of vierkanten.

Meerderen

 

Hier heb ik een mooi roze proeflapje gecreƫerd.

  


Ik nam vier steken op bij de heengaande toer met de Gewone Tunische Steek. Om steken te meerderen ga je nu niet op de GTS manier je naald insteken, maar steek je hem tussen de verticale draden in van voor naar achter. Zie de pijl! Dan maak je een omslag en haal je hem op. Dat betekent dus dat je dan een extra steek hebt gemaakt. De daaropvolgende steek maak je dan weer op de GTS manier bij de volgende verticale draad.

 

En hier zie je dat in een steek gemeerderd heb en de volgende steek gemaakt. Je ziet ook dat de meerdering een soort van gaatje maakt tussen de steken. Zo makkelijk is meerderen!

Minderen

Er zijn twee manieren om te minderen: intern (als je het in het midden van je werk doet) en extern (als je het aan de zijkanten doet). Je kunt je voorstellen dat je dit bijvoorbeeld doet om een taille te creeeren of juist schouders voor je armsgaten. Ik ga je allebei de manieren laten zien.


Allereerst ga ik intern minderen. Ik ga over twee steken minderen. Wat je dan doet is niet alleen je haaknaald door 1 verticale draad heen steken maar ook de daaropvolgende verticale draad. Zo minder je 1 steek. Dus ik steek mijn naald achter twee opvolgende verticale draden, maak een omslag en haal de draad door beide draden.

 

Hier zie je dat ik nu 1 lus op mijn naald overhoud na het door halen.

 

Ietsje meer close up, je ziet dat de twee verticale draden een soort van omgekeerde V maken.

 


Als ik nu aan de rechterkant van mijn werk wil minderen dan ga ik er voor zorgen dat ik die steken af werk als het ware. Met behulp van een halve vaste (insteken achter de verticale draad, omslag en door de verticale draad en de lus op je naald halen) zorg ik er voor dat de steek meest rechts nu afgewerkt is. En dus geminderd. Ik kan deze steek niet meer opnemen op een heengaande of teruggaande toer. De steken erna behandel je gewoon en werk je je Tunische steken.

 

Hier zie je dat ik de twee meest rechtse steken geminderd heb en daarna ben ik weer verder gegaan met de Gewone Tunische Steek.


 

Nu wil ik eigenlijk hetzelfde doen aan de linkerkant. Het wordt nu eigenlijk nog simpeler om aan deze kant te minderen. Ik doe gewoon niks! Ik laat ze zitten en begin met de teruggaande toer.

 

Hier is de teruggaande toer gedaan en je ziet dat ik zowel links en rechts twee steken niet meer gebruik. 


Ik hoop dat je deze tutorial leuk vond! Volgende week een patroon. Beloofd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx