zaterdag 8 oktober 2016

Breiboezem project // Knitted knockers (October Breast Cancer Awareness month)




Source: fb pagina Breiboezem
 





Tijdens de vakantie ging ik op bezoek bij Creatief Putten en terwijl ik daar was kreeg ik een hoop van het gesprek mee dat een aantal dames al breiend aan het houden waren.

Zij deden mee aan Breiboezem project. Dit project zorgt er voor dat dames die een borst amputatie hebben ondergaan in plaats van de siliconen plakprotheses gebreide prothesen aangemeten krijgen.

Het idee voor deze blogpost stond al langer op de planning maar deze week is het eigenlijk toeval dat er twee dingen samenvielen: een herinnering op FB van zes jaar geleden waarin ik een Pink Ribbon magazine vasthield en het typen van deze post. Ook heb ik in mijn directe familie twee vrouwen zien worstelen met borstkanker.
Ik heb een flink aantal jaren om bovenstaande reden trouw het Pink Ribbon magazine gekocht en ook andere steunbetuigingen maar een aantal jaren geleden stopte ik toen bekend werd dat Pink Ribbon niet helder kon aangeven waar al het geld naar toe ging. Deze week stapte ik de tijdschriftenwinkel in en daar stond 'ie. De Pink Ribbon van dit jaar. En wat bleek: deze bevatte een helder verhaal over waar al het geld naar toe gaat. Toppie Pink Ribbon! Dus ik nam hem mee.

Hoe zit het dan met dat Breiboezem project? Pink Ribbon is alleen actief in oktober, maar Breiboezems worden het hele jaar gemaakt.
Hierbij zijn dus een flink aantal vrijwilligsters bij aangesloten die voor dames die echt last hebben van de plakprotheses (denk aan wonden die nog aan het genezen zijn of door de warmte irritatie krijgen van de plakgedeeltes) op aanvraag borsten breien.

Ik vind het superinitiatief! Dames die een borstamputatie (eenzijdig of tweezijdig) geven aan welke maat ze hebben en of ze met of zonder tepel willen ontvangen. Een breister die aangesloten is breit dan de boezem en stuurt ze op naar de regiocoordinator. Deze verspreidt dan de boezems naar de dames die ze hebben aangevraagd. Op dit moment moeten dames na een aanvraag best lang wachten dus hoe meer breisters hoe sneller het gaat. Voor de haaksters onder ons, er is nog geen haakpatroon voor boezems helaas (ik heb het wel even nagevraagd dus hopelijk weet ik daar binnenkort meer over, er is wel een Engels haakpatroon op de Knitted Knockers website).

Heb je interesse om mee te doen? Kijk dan hier op de site van het Breiboezem project!
Speciaal voor Pink Ribbon maand heb ik ook een patroontje voor een armband geschreven. Je vind het patroon HIER. Delen mag (graag!) zodat er meer aandacht komt voor borstkanker en de preventie hiervan!


~~~~

When I went for yarn shopping in the summer vacation at the LYS Creatief Putten I overheard the group of ladies who were knitting away at the table, They were knitting for "Knitted Knockers" or Breiboezem as it is called in the Netherlands.

October is Breast Cancer Awareness month and since I had two close relatives struggling with the disease it is a yearly time to reflect on the ilness and the prevention of it. I try to endorse the Pink Ribbon campaign every year, but the last two years I sadly didn't buy the magazine or other charity things since I fell out of love for Pink Ribbon. They hit a rough patch two years ago when they couldn't show where the money went so I didn't support. This week I saw the magazine and bought it has it turned out they had done a pretty decent job pointing out where their money is going. Great job Pink Ribbon

Anyhoo, in Putten these lovely ladies were knitting boobs for women who lost their breasts to breast cancer and who are unable to wear the silicon protheses (for a variety of reasons).

It is such a wonderful gesture! The women who lost a breast can apply for knitted boobs in their size and with or without a nipple. An anonymous lady then knits up a pair of nice comfy cotton boobs and they get send to the women in need.

I love it. For now there are freely distributed patterns on the Knitted Knockers website, but if you want to participate I think it would be wise to contact the people behind the Knitted Knockers.

Keep up the good work!

And in honour of Breast Cancer Awareness month I decided to make a free pattern for a Pink Ribbon themed bracelet. Click on THIS LINK to go to the pattern and share this post on your FB wall or Pinterest or anywhere. Breast cancer caught in the early stages saves lives. Share the knowledge and attention.



xxxx
Barbara

4 opmerkingen:

  1. Wat mooi van je... Kanker is zo'n lelijke ziekte. Dit is dan toch iéts dat we kunnen doen om het leed een heel klein beetje te verzachten.
    Ik begrijp je volkomen dat je even geen zin meer had om Pink ribbon te steunen. Zelf heb ik zoiets met 'Kom op tegen kanker'. Mijn moeder is overleden aan pancreaskanker en heeft 0,0 steun gehad van zulke instanties. Jammer genoeg wordt er veel onderzoek gedaan naar de 'populaire' kankers die veel voorkomen, maar voor pancreaskanker wordt er nog niet veel gedaan. Ook geen steun voor patiënten zelf. Dus nee, ik doneer niets. Maar ik help wel graag persoonlijk als er iemand in mijn omgeving ziek wordt. Kleine dingen tellen ook mee hé.
    Ik wens je nog een fijne zondag,
    Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed van je! Ik kocht een paar jaar geleden ook vaak een bandje/tijdschrift etc, maar was daar om dezelfde reden mee gestopt. Misschien toch het magazine van dit jaar weer proberen :-). Van de breiboezems had ik inderdaad al eens iets gehoord bij Koffie&Wol, super vind ik het! Zelf ben ik niet zo'n fan van breien, dus hoop dat er nog eens een haakpatroon van komt. Ik ga je patroontje eens rustig bekijken, ziet er leuk uit op de foto! Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er is wel een haakpatroon. Ik heb er al een paar 'boezems' mee gehaakt voor mijzelf. Ik vond het patroon door te zoeken op Google: http://www.knittedknockers.org/make-a-knocker/ Klein beetje naar beneden scrollen en dan vind je daar het haakpatroon om gratis te downloaden. Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Na 2 jaar en 11 maanden pijn en verdriet te hebben gehad, was Dr. Molemen in staat om mijn leven terug te krijgen met zijn kruidengeneeskunde, mijn goede vrienden, ik ben al 2 jaar hiv-positief en elke dag huil ik tot God omdat ik een moeder was van 2 schattige kinderen die naar me opkeken, ik nam mijn medicijnen uit het ziekenhuis, ik heb ook wat gebeden tot God dat hij een wonder in mijn leven zou doen, mijn vrienden dit is een levensontroerend verhaal dat ik met jullie allemaal deel op het net vandaag, een paar maanden geleden was ik aan het surfen op het net toen ik een aantal goede getuigenissen vond over Dr Damisa Herbs, en iemand adviseerde hem Hiv te genezen door Dr Damisa, ik had altijd vertrouwen dat God iemand kon gebruiken om mij te genezen, ik nam contact op met Dr Damisa en ik vertelden hem over mijn probleem, hij zei me dat ik me geen zorgen moest maken dat bij God alle dingen mogelijk zijn en ook dat hij wat kruidenkruiden voor me zou bereiden die ik moet nemen en hij zal het medicijn naar mij sturen , goed na alle begeleiding en medicatie van Dr Damisa hij adviseerde ijs dat ik opnieuw voor controle ga om mijn statusresultaat te zien en hij verzekerde me van een goed resultaat, ik was op dit moment bang omdat ik nooit wilde dat iemand me nog een keer zou vertellen dat ik positief ben, na 2 dagen ging ik naar het ziekenhuis voor controle en ze zeiden dat het resultaat vrijdag zou zijn, om 11:00 uur op vrijdag belde de ziekenhuisarts me en vertelde me dat het resultaat uit was en ik ben negatief, ik was geschokt en kon het niet geloven, ik belde onmiddellijk Dr Damisa en vertelde hem over het goede nieuws dat hij me vertelde om me te verheugen en ervoor te zorgen dat ik mijn getuigenis met mijn vrienden deel en daarom doe ik dit nu, vrienden, u kunt vandaag contact opnemen met Dr Damisa op WhatsApp + 2349019010998 of e-mail doctordamisa@gmail. com

    BeantwoordenVerwijderen

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx