vrijdag 10 maart 2017

Pattern: "Nox Arcana" Cowl // Col





Lang lang geleden begon ik aan een haakproject voor een swoncho. Een swoncho is een kruising tussen een trui en een poncho. Een poncho met mouwen zeg maar. Ik vond het helemaaal geweldig! Uit een oud haakboekje van moeder haalde ik een nieuwe steek en ging vrolijk aan de slag. 
Maar zoals wel vaker gebeurt verloor ik mijn interesse...(herkenbaar? haha) Ik haakte een voorpand met zwart/grijze Fenna, regelde extra bollen en liet alles een jaar liggen..

Nu was ik vorige week aan het opruimen en kwam ik dat pand weer tegen. De overige bollen bracht ik terug naar de Wibra (dat mag, zolang de wikkel er maar om zit) en dat pand tsja, wat moest ik daar nu mee?

Ik vouwde hem dubbel en dacht: "Hee eigenlijk is die wel breed genoeg voor een col!". Ik haakte er om heen, haakte alles vast en tadaa! Een heerlijke col. Ik noem hem "Nox Arcana" oftewel geheim van de nacht. Ik vind de kleuren zoals de sterren en de wolken in de nacht.

Hieronder dus het recept voor een het haken van een rechthoek om in elkaar te naaien tot een losse col  met de prachtige "gekruiste halve stokjes"steek die je maakt over een veelvoud van 2 steken. Maar natuurlijk kun je met dit "haakrecept" ook een deken of een grote rechthoekige shawl maken!

Ik geef de maten hieronder en de manier van haken zodat je ook zelf een mooie col kunt haken. Natuurlijk kun je hem zowel groter als kleiner maken. Vind je de steek moeilijk? Dit weekend post ik een videotutorial met de gekruiste halve stokjes.

Veel plezier!

Nox Arcana patroon 

Mijn lap is ongeveer 80 cm breed en ongeveer 40 cm hoog geworden. Deze maten kun je gebruiken voor de lengte van je ketting en het aantal gehaakte toeren. Ik haakte in totaal 36 toeren. Het gebruikte garen is Fenna zwart/grijs en de col is gehaakt met haaknaald 4 mm.

Haak een ketting van lossen met een veelvoud van 2.

1. Haak 2 keerlossen, *1 omslag, insteken in  3e st vanaf je naald, 1 omslag, haal lus op, 1 omslag, haaknaald in volgende st insteken, 1 omslag, haal lus op, 1 omslag en haal door alle 5 lussen op naald, 1 losse*, herhaal tussen ** tot het einde van de toer. Keer je werk.
2. Haak 2 keerlossen, *1 omslag, insteken onder laatste losse van vorige toer, 1 omslag, haal lus op, 1 omslag, insteken onder volgende losse, 1 omslag, haal lus op, 1 omslag, haal door 5 lussen op naald,  1 losse*, herhaal tussen ** waarbij je de 1e maal de haaknaald insteekt onder de losse waar je de 2e keer instak in de herhaling (dus 2e gedeelte vorige st en 1e gedeelte volgende st zitten onder dezelfde losse)

Herhaal toer 2 tot je de gewenste hoogte hebt. Hecht de draad nog niet af.
Ga met halve vasten langs de laatste toer, vouw dubbel (er is geen goede of verkeerde kant met deze steek) en haak beide zijdes aan elkaar vast met halve vasten en ga dan door met halve vasten langs de onderzijde.
Hecht alle draadjes af, werk ze weg en klaar!



~~~~~~~~~

A long long time ago I started on a "swoncho". If you look on Google you will find that it's a cross breed of a sweater and a poncho and I thought it would be fun to make one. I took an unfamiliar stitch from an old crochet book (from my mom), the crossed half double crochet,  and started. But I lost interest (this is probably recognizable right?). I made the front and then the whole project started hibernating...

Last week I was decluttering and sorting out my woollies and was deciding what to do with one part of a swoncho. But it was kinda rectangular. I folded the rectangle and it was actually the size of a cowl! I tossed the rest of the wool (I brought it back to the store), did the border, crocheted both sides to eachother and it was done. This is an easy inbetween project. I decided to call the cowl "Nox Arcana" as it means the mysteries of the night and I think the colours are like the stars and the clouds in the night. Pretty right?

In this post I will give you the basic pattern for a rectangle that can be used for a cowl or a blanket or even a large shawl. The cowl I made is pretty loose so you can either upsize or downsize, whichever you prefer. If you are having difficulty with the stitch, do not despair! I will be posting a video tutorial on the crossed half double crochet this weekend.

My rectangle measures approx. 32 inches wide and 16 inches in height. You can use these measurements for your starting chain and the height of the cowl. I made 36 rows in total and crocheted with light worsted weight yarn and a 4 mm / G sized hook.

Nox Arcana pattern


Make a starting chain of a multiple of 2.

1. Chain 2, *yo, insert hook in 3rd st from hook , yo, pull up loop, yo, insert needle in next st, yo, pull up loop, yo, pull through all 5 loops on needle, ch1*, repeat between ** until the end of your row. Turn.
2. Chain 2, *yo, insert hook underneath last ch of previous row, yo, pull up loop, yo, insert underneath next ch, yo, pull up loop, yo, pull through all 5 loops on needle, ch1*, repeat between ** and keep the following in mind: the first part in the stitch repeat is made underneath the ch st in which you made the 2nd part of the previous stitch).

Repeat row 2 until you have your desired height. Do not fasten off but slip stitch across the top of your work. Pin sides and slip stitch them together and keep on slip stitching on the bottom side of the cowl. Fasten off and weave in ends.

Have fun!!!!


Follow me

2 opmerkingen:

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx